Kulturaftonen i april bjöd på Svenska Ord i toner och svenska ord. Under föredragshållaren och kapellmästaren Christer Alexanderssons ledning bjöds den stora publiken en genomgång av Hans Alfredssons och Tage Danielssons betydelse för den svenska humorn och kulturen från genombrottet på 50-talet fram till den sista gemensamma scenshowen Fröken Fleggmans mustasch.

Föredraget var innehållsrikt och vår publik bjöds stycken ur stora delar av Hasses å Tages talrika produktion. Intresset att möta den svenska humorns allra största var mycket stort, så för att kunna möta publiktrycket och erbjuda en lokal som fungerade för orkester var Kulturaftonen förlagd till Stora salen i Oscars Församlings församlingshem.

Föredraget var en lysande komposition i både ord, musik och sång. Christer hade samlat ihop ett gäng musiker som klarade av att lyfta de kända bitarna från revyer och annan produktion till höga höjder. Bakom trummorna satt Björn Grenholm, blåset bestod av Leif Olsen på trumpet, Tobbe Palm på klarinett och Henrik Mickos på Saxofon och klarinett, Jan-Eric Österström kompade på gitarr och på kontrabas hördes Martin Bergstrand. Kapellmästaren själv stod bakom klaviaturet.

På sång framträdde Lasse Cedergårdh, Anders Eriksson och Magnus Ljungkvist. Låtarna sträckte sig från Härjarvisan från Alfredssons spexproduktion via Rågsved, Bedårande Sommarvals, Vad i helvete gör de i banken efter tre?, Blå stetsonhatt och många många fler till den avslutande och underfundiga Ett glas öl. Publiken erbjöds allsångshäften och deltog med liv och lust, när föredraget och konserten sedan var slut gick en glad och nöjd publik ut i natten och många nynnade på sina favoriter.

Text: Magnus Ljungkvist
Bild: Janne Skårstedt

Kontakta gärna redaktionen med nyhetstips eller synpunkter på Parbricole.se, på e-postadressen michael.masoliver@gmail.com